Hyväntekeväisyyspyöräily Pariisiin | Olli Intonen | 3.7.2019

Helteisestä Saksasta Hollannin Roermondiin

Ajatus blogin kirjoittamisesta Kaukokiidon Päivin öin- ja Team Rynkeby – God Morgon Turku -sivustoille heräsi aikaisemmin syksyn ja talven spinningtreeneissä. Teemme yhdessä hyvää ja keräämme varoja syöpään sairastuneiden lasten ja heidän perheidensä auttamiseksi Aamu Säätiön ja Sylva Ry:n kautta, ja haluan blogin avulla jakaa omia tuntemuksiani ja ajatuksiani matkan etenemisestä.

Saksassa lämpöaalto vastassa

Olemme puolimatkassa, kun matkaa on takana yhteensä 746 km. Ajoimme Saksassa yhteensä yli 400 kilometriä kahden päivän aikana todella haastavissa olosuhteissa. Sunnuntai 30.6. oli ensimmäinen ajopäivä Saksan maaperällä. Saavuimme illalla klo 23 jälkeen hotelliin Timmendorfer Strandiin merellä vietetyn matkan jälkeen. Aamupalalle pääsimme sunnuntaina klo 7 ja nopeasti nautitun aamiaisen jälkeen aloitimme matkan kohti Verdeniä aamulla klo 8. Päivästä tuli ikimuistoinen erittäin paahtavan helteen vuoksi – sunnuntaina oli melkein +37 astetta lämmintä, ja se kyllä näkyi ja tuntui pyöräilyssäkin.

Pysähdyimme lounaalle Elbe-joen rantaan paahtavassa helteessä.

Helle ja urheilusuoritus vaativat huolellista tankkausta ja suolatasapainosta huolehtimista. Riittävän nesteen tankkaamisesta oli muistutettu etukäteen ja suolatabletteja oli saatavana halukkaille. Matkasta selvisimme olosuhteisiin nähden kohtuullisen hyvin, mutta muutama pyöräilijä pääsi nauttimaan matkasta huoltoauton kyydissä. Ensimmäisen päivän pituus oli 205 kilometriä, ja Verdeniin saavuimme illalla kahdeksan aikoihin.

Toisena ajopäivänä suuntasimme Bianchit kohti Legdeniä. Legden sijaitsee läntisessä Saksassa Nordhein-Westfalenin osavaltiossa, asukkaita kaupungissa on 7295. Onneksi lämpötila oli sunnuntailta tullut selvästi alemmas, noin 22 asteeseen. Voimakas vastatuuli antoi kuitenkin päivälle oman mausteensa ja vetoryhmä saikin tehdä kovasti työtä ajoryhmän edessä. Jotta vastatuulesta selvittäisiin, vaihtoi vetoryhmä edessä ajavaa pyöräilijää aluksi yhden kilometrin jälkeen ja myöhemmin iltapäivällä 500 metrin ajorupeaman jälkeen. Lounaaksi saimme maukasta savulohipastaa, kun matkaa oli taitettu ensimmäiset 100 kilometriä. Hotelliin saavuimme illalla vähän ennen puoli kahdeksaa. Welcome Hotel Dorf Münsterlandissa oli sitten illallisbuffet kello 20.30. Samassa hotellissa yöpyi Team Rynkeby God Morgon pyöräilijöitä Islannista.

Ledgen, Saksa.

Puolimatkassa Hollannin Roermondissa

Tiistaina olikin sitten matkan osalta jo selkeästi helpompi päivä, kun matkaa taitettiin vain 142 km Roermondiin. Hotelliin saavuimme hyvissä ajoin kello 14 jälkeen. Hollannin Venlon kaupungissa saimme ajaa punaiseksi merkityillä pyöräteillä, joissa kevyen liikenteen väylillä oli pyöräilijöille ja jalankulkijoille kummallekin erikseen omat liikennevalot. Matka taittui tänään tosi joutuisasti ja oman ajoryhmäni Funin kaikki pyöräilijät pystyivät hienosti pyöräilemään päiväetapin loppuun saakka. Nyt olemme siis matkan puolivälissä ja kilometrejä on takana 746. Huomenna keskiviikkona onkin sitten edessä yksi matkan kohokohdista: Belgia ja Mur De Huy. Siitä lisää myöhemmin.

Katso Team Rynkeby – God Morgon Turun joukkueen matka kartalta.